UNIQLO en vzw Habbekrats transformeren grauwe parking tot kleurrijk plein

Heldenplein wordt ontmoetingsplaats voor jong en oud

Vandaag huldigt Nabila Ait Daoud, schepen voor Jeugd van de stad Antwerpen het nieuwe Heldenplein in. Het ontwerp en de aanleg van dit nieuwe plein is het resultaat van de samenwerking tussen de vzw Habbekrats, kledingketen UNIQLO en de buurtbewoners. Om interactie tussen jong en oud aan te wakkeren en de sociale cohesie in de buurt te versterken, toverden de initiatiefnemers een grauwe parking gelegen in het centrum van Antwerpen om tot een kleurrijke ontmoetingsplaats voor jong en oud. De bouwwerken startten verleden maandag en de laatste steen wordt vandaag gelegd.

Tientallen vrijwilligers en medewekers van de eerste Belgische vestiging van UNIQLO in Antwerpen staken samen met het team van Habbekrats een week lang de handen uit de mouwen om het Heldenplein een zeer grondige opschoonbeurt te geven. Het verwaarloosde plein werd verfraaid met kleurvlakken, grasmatten, houten zithoekjes, een speeltuin en een moestuin. Na deze volledige make-over is het plein voortaan een kleurrijke ontmoetingsplek waar gespeeld, gechilled, gepraat en geluisterd kan worden. Met dit initiatief realiseert Habbekrats, samen met kledingwinkelketen UNIQLO en de buurtbewoners, naast de deur van het jeugdcentrum in het hartje van de stad een nieuwe publieke en groene speelruimte.

UNIQLO wil overal waar het aanwezig is zijn steentje bijdragen tot een betere wereld. Dit doen wij door mensen leuke en zeer betaalbare kwaliteitskleding aan te bieden, maar ook door ons actief voor de lokale gemeenschap in te zetten. Dat doen we hier in Antwerpen concreet door onze samenwerking met Habbekrats. Meer dan 20 UNIQLO medewerkers gingen in op de oproep om tijdens de werkuren vrijwillig aan de slag te gaan op het Heldenplein, zegt Evelien Van Campenhout, woordvoerder van UNIQLO.

Buurtbewoners werken droomontwerp uit
Het ontwerp van het Heldenplein kwam tot stand met inspraak van de buurtbewoners. Een groep creatieve Social Designers luisterde naar hun dromen, behoeften en wensen ging daarmee aan de slag.

Door de oorspronkelijke vorm van het plein te behouden en op te delen in verschillende rechthoekige eenheden wordt er plaats gecreëerd waar zowel de hele jonge als de oudere buurtbewoners zich thuis voelen. Dit bruisende initiatief sluit aan bij de activiteiten van Habbekrats dat zich al jaren inzet voor de broodnodige opvang en begeleiding van kinderen en jongeren die bij Habbekrats terecht kunnen om te spelen, voor studiebegeleiding of een luisterend oor.  Via allerlei initiatieven biedt de vzw hen toekomstperspectieven om verder op te groeien in een veilige en warme samenleving.

Het Heldenplein biedt de buurtbewoners een gezellige en kleurrijke plek met ruimte om te verpozen, te spelen of te genieten van de leuke babbel. Dergelijke oases zijn in een grootstad als Antwerpen erg belangrijk omdat ze bouwstenen zijn voor een warmere samenleving. Wij zijn dan ook erg fier op deze realisatie en danken iedereen die er aan bijdroeg zegt Dries Boeye van vzw Habbekrats.

Noot voor de journalist
U bent vriendelijk uitgenodigd tijdens een slotevenement met de officiële inhuldiging van het Heldenplein op vrijdag 20 november om 16u. Het plein is gelegen naast Habbekrats House for Teens in de Prekerstraat in Antwerpen. Tijdens het slotevenement worden spelletjes gespeeld, pannenkoeken gebakken en doen kinderen uit de buurt mee aan een modeshow.

Over Habbekrats
Vzw Habbekrats is een vormingsdienst voor jongeren tussen 10 en 21 jaar en richt zich tot jongeren uit randgroepen. De dienst is een forum voor verschillende projecten die vrij toegankelijk zijn voor iedere jongere die er gebruik van wil maken. De vzw wil jongeren ontmoetingskansen geven, hen weerbaar maken en achterstellingsmechanismen tegengaan en opheffen. de werking van Habbekrats situeert zich vooral op preventief vlak, maar een aantal projecten zijn gericht op hulpverlening. Habbekrats hanteert een filosofie van solidariteit, gelijkheid en rechtvaardigheid en moedigt haar medewerkers en deelnemers aan om respect te koesteren in al zijn facetten. Meer info: www.habbekrats.be

Karin Struys